STATUT
Szkoły Podstawowej w Będzyminie
Rozdział I
Informacje o szkole
§ 1
§ 2
a) Szkoła samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o roczny plan finansowy.
b) Kontrolę prawidłowości rozliczeń szkoły z budżetem gminy przeprowadza Skarbnik Gminy.
c) Szkoła prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o:
- przepisy prawa dotyczące jednostek budżetowych,
- rachunkowość zgodną z obowiązującymi przepisami prawa – Ustawa o finansach publicznych, Ustawa o rachunkowości oraz sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.
d) Działalność szkoły jest finansowana:
- ze środków części subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego;
- ze środków budżetu gminy;
- ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na dofinansowanie zadań własnych;
- z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych;
- w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej oraz gospodarowania powierzonym mieniem. Szkoła kieruje się zasadami gospodarności, rzetelności, efektywności i celowości ich wykorzystania.
e) Mienie szkoły jest mieniem komunalnym , do którego stosuje się postanowienie ustawy o samorządzie gminnym .
f) Szkoła gospodaruje powierzonym jej mieniem, zapewnia jego ochronę i należyte wykorzystania.
i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 3
1) I etap edukacyjny obejmujący oddziały klas I-III,
2) II etap edukacyjny obejmujący oddziały klas IV-VIII.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4
1) przyswojenie podstawowego zasobu wiadomości pozwalających zrozumieć otaczający świat;
2) zdobycie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
3) kształtowanie postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczo – profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym oraz działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
§ 5
a) pełna realizacja programów nauczania, dostosowując treści, metody i organizację poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych uczniów;
b) pełna realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego, promującego zdrowy styl życia i skutecznie zapobiegających współczesnym zagrożeniom;
c) organizowanie na życzenie rodziców nauki religii i etyki oraz zajęć z zakresu przygotowania do życia w rodzinie,
d) organizowanie nauki języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy;
e) udzielanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
f) organizowanie kształcenia specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością, zagrożonych niedostosowaniem społecznych i niedostosowanych społecznie;
g) umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
h) organizowanie indywidualnego programu lub toku nauki uczniom o szczególnych uzdolnieniach;
i) udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
j) organizowanie opieki nad uczniami pozostającymi pod opieką szkoły ze względu na czas pracy rodziców, organizację dojazdu do szkoły oraz inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole;
k) zapewnienie możliwości korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem w tym pracowni językowej,
- biblioteki w tym czytelni multimedialnej;
- urządzeń sportowych i placu zabaw;
- pracowni komputerowej z dostępem do Internetu;
l) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji zajęć szkolnych;
m) organizowanie dożywiania uczniów z uwzględnieniem zasad zdrowego żywienia;
n) zapewnienie warunków do kulturalnego spożywania posiłków.
§ 6
a) rozwijania u uczniów zintegrowanej dojrzałej osobowości z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb;
b) uważnej ochronie uczniów przed zagrożeniami jakie niesie otaczający świat w okresie rozwijająca się ich samodzielność.
a) wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości w wymiarze intelektualnym, psychicznym, fizycznym, zdrowotnym, etycznym, moralnym, duchowym;
b) rozwijanie wiedzy o problemach cywilizacyjnych współczesnego świata oraz o możliwościach i potrzebie ich rozwiązywania.
a) pełna realizacja celów i zadań wychowawczo-profilaktycznych zawartych w podstawach programowych szkoły podstawowej przez wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły;
b) towarzyszenie uczniom, rodzicom i nauczycielom w zdobywaniu wiedzy o aktualnych zagrożeniach jakie mogą zaburzyć procesy wychowawczy uczniów;
c) przestrzeganie w organizacji pracy szkoły zasad promocji i ochrony zdrowia;
d) skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego.
§ 7
§ 8
a) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) dostosowanie przestrzeni szkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych tych uczniów;
c) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne lub socjoterapeutyczne;
d) dostosowanie wymagań edukacyjnych do zdiagnozowanych możliwości ucznia.
§ 9
§ 11
a) dostosowanie stolików uczniowskich i krzeseł do wzrostu i rodzaju pracy;
b) utrzymanie pomieszczeń szkolnych i wyposażenia w pełnej sprawności i czystości;
c) dostosowanie planu zajęć szkolnych do zasad higieny pracy umysłowej;
d) zapewnienie 10 minutowych przerw w zajęciach, w tym możliwość zjedzenia posiłku przy stole;
e) zapewnienie 15 minutowej przerwy obiadowej;
f) nieograniczony dostęp do wody pitnej;
g) nieograniczony dostęp do środków czystości;
a) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych z uwzględnieniem opieki nad uczniami, którzy nie korzystają z zajęć ujętych w tygodniowym rozkładzie zajęć;
b) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie przerw w zajęciach szkolnych oraz przed zajęciami szkolnymi;
c) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć pozalekcyjnych.
§ 12
Rozdział III
Organy szkoły
§ 13
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 14
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu
administracyjnego, którym zarządza;
2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno- prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) dyrektora publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Urząd Gminy i Miasta
5) przewodniczącego Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej
6) organu nadzoru pedagogicznego dla Szkoły.
§ 15
1) organizację zebrań;
2) sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
3) sposób dokumentowania działań rady;
4) wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne.
§ 16
§ 17
1) trzy-osobowe samorządy klasowe wyłanianie na zebraniach klasowych w pierwszym tygodniu września;
2) sześciu - osobowy zarząd samorządu uczniowskiego.
§ 18
§ 19
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
§ 20
§ 21
a) przydział uczniów do danych oddziałów, grup i zespołów dla których zaplanowano zajęcia dydaktyczno-wychowawcze;
b) przydział zajęć dydaktyczno-wychowawczych, rewalidacyjnych i terapeutycznych i specjalistycznych realizowanych indywidualnie;
c) przydział wychowawców do oddziałów;
d) przydział nauczycieli odpowiedzialnych za realizację zajęć edukacyjno-wychowawczych, rewalidacyjnych, terapeutycznych i specjalistycznych.
e) organizację pracy asystentów i pomocy nauczycieli;
f) czas pracy biblioteki ;
g) organizację pracy pracowników obsługi i administracji.
§ 22
a) stymulowanie aktywności i kreatywności;
b) budowanie wiary we własne możliwości;
c) promowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli.
§ 23
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
a) prowadzenie grupowych zajęć obowiązkowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klas VII i VIII;
b) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom w zakresie:
- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych;
- instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób z niepełno-sprawnością w życiu zawodowym;
- alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;
c) upowszechnianie wśród uczniów i rodziców informacji o aktualnym
i prognozowanym zapotrzebowaniu na pracowników, średnich zarobkach w poszczególnych branżach oraz dostępnych stypendiach i systemach dofinansowania kształcenia.
§ 24
Organizacja działań w zakresie wolontariatu.
§ 25
Biblioteka
1) programy, podręczniki szkolne, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;
2) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów;
3) wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej;
4) wydawnictwa informacyjne i albumowe;
5) czasopisma dla dzieci i młodzieży;
6) czasopisma ogólnopedagogiczne i metodyczne dla nauczycieli;
7) czasopisma naukowe, popularnonaukowe, społeczno-kulturalne;
8) wydania stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli;
9) zbiory multimedialne;
10) materiały regionalne i lokalne odpowiednie dla siedziby szkoły oraz materiały odpowiednie dla narodowości uczniów.
a) uczniami w zakresie:
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów;
- pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia;
- rozbudzania u uczniów szacunku do podręczników i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie;
- organizowania pomocy w odrabianiu zadań domowych.
b) nauczycielami w zakresie:
- udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych;
- udostępniania literatury metodycznej, naukowej oraz zbiorów multimedialnych;
- przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki.
c) rodzicami w zakresie:
- wyposażenia uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;
- przekazywania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki;
- popularyzowania wiedzy pedagogicznej, psychologii rozwojowej oraz sposobów przezwyciężania trudności w nauce i wychowaniu dzieci i młodzieży.
Rozdział V
Nauczyciele i pracownicy szkoły
§ 26
1) nauczyciel realizujący zajęcia edukacyjne;
2) nauczyciel wychowania przedszkolnego;
3) bibliotekarz;
4) nauczyciel specjalista.
1) pracownicy administracji;
2) pracownicy obsługi,
3) pomoc nauczyciela.
§ 27
1. Nauczyciel realizuje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zadania szkoły, zgodnie z jej charakterem określonym w statucie i odpowiada za jakość jej pracy, w tym wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej i sposób sprawowania opieki nad uczniami w zakresie powierzonych mu zadań, odpowiedzialności i uprawnień.
2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w dorastaniu i osiąganiu dojrzałości.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
1) realizowanie programów pracy szkoły w powierzonych mu zajęciach edukacyjnych;
2) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę oraz w czasie pełnienia dyżurów w miejscu wyznaczonym przez dyrektora;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u uczniów przyczyn trudności w uczeniu się, szczególnych uzdolnień oraz przyczyn problemów w komunikacji;
4) bezstronne, obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów zgodnie z przyjętymi przez szkołę zasadami oceniania wewnątrzszkolnego;
5) kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach oraz podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności;
6) systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
7) komunikowanie się z rodzicami w sprawach nauki oraz zachowania uczniów;
8) organizowanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
9) opieka nad powierzonymi izbami lekcyjnymi oraz troska o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
a) opieka nad oddziałem i prowadzenie planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej z wychowankami;
b) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie i koordynowanie realizowanych przez nich działań dydaktyczno-wychowawczych;
c) współdziałanie ze specjalistami w celu rozpoznawania i zaspakajania indywidualnych potrzeb wychowanków;
d) utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach dzieci oraz działaniach podejmowanych przez szkołę;
e) włączanie rodziców w realizację programów pracy szkoły w tym w szczególności we wszystkie działania wychowawczo-profilaktyczne oraz bezpieczeństwa uczniów i ochrony ich zdrowia;
f) kontrolowanie obecności wychowanków na zajęciach, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec uczniów nie realizujących obowiązku szkolnego ;
g) przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami;
h) prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.Do zadań logopedy należy w szczególności:
a.diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
b.prowadzenie zajęć logopedycznych z uczniami, u których stwierdzono zaburzenia rozwoju mowy;
c.współpraca z rodzicami w zakresie porad i konsultacji dotyczących prowadzenia ćwiczeń z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju mowy;
d.podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
e.wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 29
1. Nauczyciel bibliotekarz organizuje pracę biblioteki jako interdyscyplinarnej pracowni wspierającej działalność dydaktyczną wychowawczą i opiekuńczą szkoły.
- organizowanie działalności informacyjnej i czytelniczej w szkole,
- wspieranie uczniów, nauczycieli i rodziców w organizowaniu samokształcenia z użyciem różnorodnych źródeł informacji,
- wspieranie uczniów w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania,
- wspieranie uczniów mających trudności w nauce poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji potrzebnych do odrobienia zadań domowych,
- przygotowanie uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym,
- organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
- gromadzenie zbiorów, kierując się zapotrzebowaniem nauczycieli
i uczniów, analizą obowiązujących w szkole programów, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
- ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wypożyczanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych,
- wypożyczanie, udostępnianie i przekazywanie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
- selekcjonowanie zbiorów
- prowadzenie dokumentacji z realizacji zadań biblioteki.
- systematyczne kontrolowanie wyposażenia biblioteki i zgłaszanie dyrektorowi awarii i uszkodzeń mogących zagrażać bezpieczeństwu uczniów i pracowników;
- stwarza warunków umożliwiające uczniom bezpieczny pobyt w bibliotece i czytelni w czasie przerw, przed lekcjami i po lekcjach;
- stwarzanie warunków umożliwiających uczniom odrabianie zadań domowych;
§ 30
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny prac;
- ustawiczne monitorowanie stanu technicznego sprzętu i urządzeń na terenie szkoły;
- monitorowanie ruchu uczniów i interesantów w szkole;
- bieżące informowanie Dyrektora o każdym zagrożeniu zdrowia lub bezpieczeństwa uczniów.
Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla poszczególnych nauczycieli i pracowników szkoły określają odrębne dokumenty tworzone na podstawie prawa pracy.
Rozdział VI
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
.
§ 32 Założenia ogólne
WSO wskazuje rodzicom, jak pokierować dalszą karierą swojego dziecka.
WSO wskazuje nauczycielom, jak należycie pokierować procesem uczenia.
§ 33 Ogólne zasady i kryteria oceniania
I semestr – od 1 września do 31 stycznia
II semestr – od 1 lutego do końca roku szkolnego.
2. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny: bieżące, klasyfikacyjne: śródroczne, roczne oraz końcowe.
3. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz
przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
4.Nauczyciele na początku roku szkolnego (do 15 września) informują uczniów o:
4.Wychowawcy na początku każdego roku szkolnego (do 15 września) informują uczniów o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5.Wychowawcy na pierwszym spotkaniu z rodzicami w nowym roku szkolnym informują rodziców o :
a. ogólnych wymaganiach edukacyjnych zawartych w WSO,
b. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
c. zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6.Przekazane uczniom i rodzicom informacje zawarte w § 33 rozdział. II pkt. 2,3.4 nauczyciele i wychowawcy potwierdzają zapisem w dzienniku lekcyjnym.
7.Na prośbę rodziców nauczyciel jest zobowiązany poinformować o szczegółowych wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
8.Oceny klasyfikacyjne roczne (semestralne) nauczyciel ma obowiązek wystawić na ostatnich zajęciach w terminie nie przekraczającym 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
9. Przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym Rady Pedagogicznej
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy s zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (śródrocznych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej (śródrocznej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania. W przypadku przewidywanej niedostatecznej oceny z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej nagannej oceny zachowania –na miesiąc przed planowanym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
10.Nauczyciel wychowawca zobowiązany jest poinformować nauczycieli przedmiotów o obniżeniu wymagań w stosunku do ucznia, który został przebadany w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w oparciu o opinię tejże poradni. W/w nauczyciele mają obowiązek poinformować ucznia o tych wymaganiach.
11.Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia na czas określony z zajęć wychowania fizycznego na prośbę rodziców oraz załączonej opinii lekarskiej o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach.
12.W przypadku, gdy uczeń jest zwolniony z zajęć wychowania fizycznego tylko w jednym semestrze, za ocenę roczną przyjmuje się ocenę z tego semestru, w którym uczeń uczestniczył w zajęciach .
13.Zasady zwalniania uczniów z zajęć wychowania fizycznego i obniżania wymagań w stosunku do niektórych uczniów reguluje §6 ust.1 i 2 oraz §7 ust.1,2 i 3 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 roku.
14.Nauczyciele przedmiotów: wychowanie fizyczne, technika, muzyka, plastyka są zobowiązani w swoim systemie oceniania uwzględnić wysiłek, wkład pracy i zaangażowanie ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Dyrektor zwalnia ucznia posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach
wykonywania przez ucznia z określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego –na podstawie tej opinii.
15.Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć, religii lub etyki średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania .
16.Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy ósmej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu po szkole podstawowej.
17.Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną.
Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej
uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną
§ 34
1 - nie opanował podstawy programowej w stopniu wystarczającym do pracy
samodzielnej
2 – opanował podstawę programową , lecz bardzo często korzysta z pomocy nauczyciela
3 – opanował wiedzę podstawową, ale często korzysta z pomocy nauczyciela
4 – posiada ogólną wiedzę, pracuje samodzielnie, czasami korzysta z pomocy nauczyciela
5 – stopień opanowanej wiedzy pozwala uczniowi na bezbłędną pracę samodzielną
6 – posiada rozległą wiedzę wykraczającą poza zakres programu
- spełnienia obowiązków szkolnych,
- jego kultury osobistej,
- postawy wobec kolegów i innych osób .
§ 35
Nazwa pełna stopnia |
Stosowane skróty |
Symbol cyfrowy |
Celujący |
cel |
6 |
Bardzo dobry |
bdb |
5 |
Dobry |
db |
4 |
Dostateczny |
dst |
3 |
Dopuszczający |
dop |
2 |
Niedostateczny |
ndst |
1 |
a) obserwacje,
b) wypowiedzi ustne,
c) prace pisemne: praca kontrolna, kartkówka, test,
d) prace długoterminowe,
e) samoocenę,
f) badania kompetencji.
0% - 33% pkt – niedostateczny
34% - 50% pkt – dopuszczający
51% - 70% pkt - dostateczny
71% - 89% pkt - dobry
90% - 100% pkt – bardzo dobry
§ 36
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny.
Wymagania konieczne ( K ) na ocenę dopuszczającą obejmują elementy treści nauczania:
Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowaniu w znacznym stopniu wiadomości podstawowych.
Wymagania podstawowe ( P ) na ocenę dostateczną obejmują elementy treści:
Warstwa treści podstawowych nie powinna przekraczać 30% treści całego programu.
Wymagania rozszerzające ( R ) na ocenę dobrą obejmują następujące treści :
Wymagania dopełniające( D ) na ocenę bardzo dobrą obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to wiec treści:
Wymagania wykraczające ( W ) na ocenę celującą obejmują treści:
§ 37
Stopień celujący (6) uzyskuje uczeń, który:
Stopień bardzo dobry (5) uzyskuje uczeń, który:
Stopień dobry (4) uzyskuje uczeń, który:
Stopień dostateczny (3) uzyskuje uczeń, który:
Stopień dopuszczający (2) uzyskuje uczeń, który:
Stopień niedostateczny (1) uzyskuje uczeń, który:
§ 38
Egzamin klasyfikacyjny
§ 39
Egzamin poprawkowy
§ 40
Poprawianie rocznej oceny z zajęć edukacyjnych oraz zachowania, ustalonej niezgodnie z trybem jej wystawiania.
15. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- zadania egzaminacyjne
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji
- wynik głosowania
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
16.Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzła informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
17.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 41
Tryb uzyskiwania ocen wyższych niż przewidywane.
§ 42
Oceny zachowania ucznia.
1.1 Ocena z zachowania powinna uwzględniać:
a. funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
b. respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
1.2.Ocenę zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy IV ustala się wg następującej skali:
• wzorowe
• bardzo dobre
• dobre
• poprawne
• nieodpowiednie
• naganne
1.3 W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
1.4 Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
1.5 Na początku roku szkolnego wychowawca powinien przedstawić uczniom:
- kto i w jaki sposób proponuje ocenę zachowania,
- co wpływa na jej podwyższenie lub obniżenie,
- jaka jest możliwość poprawienia ustalonej oceny.
1.3 Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
1.4 Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania , nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
2.1 Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zebraniu propozycji ocen okresowych lub rocznych złożonych przez nauczycieli uczących w danej klasie, wnikliwej obserwacji ucznia w środowisku szkolnym i poza szkolnym, rozmów z uczniami tej klasy, rozmów z uczniami zainteresowanymi i jego rodzicami.
2.2. Wychowawca ma obowiązek zapoznać uczniów z planowanymi na półrocze bądź na koniec roku szkolnego ocenami zachowania na 1 tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej klasyfikację a o ocenie nieodpowiedniej na 1 miesiąc przed tym posiedzeniem.
2.3 Podstawowym uzasadnieniem oceny winny być: fakty pedagogiczne zapisane w dziennikach, opinia uczniów.
2.4 Na żądanie uczniów i ich rodziców wychowawca obowiązany jest przygotować pisemne uzasadnienie ustalonej oceny nieodpowiedniej.
2.5. Uzasadnienie ocen rocznych i okresowych należy przedstawić w trzech aspektach:
- spełnienia obowiązków szkolnych,
- jego kultury osobistej,
- postawy wobec kolegów i innych osób .
Dopiero po dokonaniu ocen cząstkowych wychowawca klasy może wyrazić opinię ogólną w postaci obowiązującej skali.
2.6. Ustalone oceny zachowania przez wychowawcę wymagają zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
2.7. Członkowie rady pedagogicznej maja wpływ na ocenę poprzez zgłoszenie opinii do wychowawcy w ciągu roku szkolnego.
2.8. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
2.9. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
3. Kryteria ocen.
Ocena wzorowa
• przestrzeganie postanowień Statutu Szkoły (wzorowa postawa , dokładne wypełnianie poleceń nauczycieli i wychowawców, poszanowanie mienia szkolnego i dbanie o nie);
• postawa godna naśladowania przez innych ( wzór dla innych, chętny udział w pracach na rzecz szkoły – porządkowanie, upiększanie, estetyka sali lekcyjnej, korytarza szkolnego);
• frekwencja (brak spóźnień i nieobecności nieusprawiedliwionych)
• wzorowy stosunek do nauki (systematyczna nauka z pełnym wykorzystaniem zdolności intelektualnych i sprawnościowych, wzorowy stosunek do obowiązków szkolnych);
• udział w zajęciach pozalekcyjnych (chętny udział w zajęciach sportowych, kół zainteresowań, konkursach sportowych, przedmiotowych, wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych, godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz, praca w organizacjach szkolnych);
• kultura osobista ( nienaganne zachowanie wobec osób starszych, nauczycieli, kolegów, wzorowe zachowanie poza szkołą, kulturalne wysławianie się połączone ze stosowną postawą);
• udział w życiu szkoły i klasy (zaangażowanie w akademie, uroczystości, programy artystyczne, pomoc w pracy wychowawcy);
• wrażliwość na problemy innych (bezinteresowna pomoc kolegom słabszym w nauce, rozwiązywanie konfliktów w klasie, obrona słabszych);
• dbałość o higienę ciała i estetykę ubioru (skromny, schludny, stosowny strój do danej sytuacji, czystość włosów, paznokci, butów, brak zbędnych ozdób, makijażu).
Ocena bardzo dobra
• przestrzeganie postanowień Statutu Szkoły (bardzo dobra frekwencja , brak spóźnień, wypełnianie poleceń nauczycieli i wychowawców, poszanowanie mienia szkolnego i dbanie o nie, dbałość o estetykę sali lekcyjnej, porządkowanie szkoły i terenu wokół niej);
• brak nieobecności nieusprawiedliwionych i spóźnień;
• systematyczna nauka ( pełne wykorzystanie możliwości intelektualnych i sprawnościowych);
• kulturalne zachowanie w szkole i poza nią ( okazywanie szacunku osobom starszym, wszystkim pracownikom szkoły, kulturalne wysławianie się i stosowna postawa);
• udział w konkursach wewnatrzszkolnych i międzyszkolnych (konkursy
przedmiotowe, sportowe, chętne i godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz).
Ocena dobra
• wypełnianie obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości intelektualnych;
• dobre przygotowanie do zajęć lekcyjnych;
• nie więcej niż 14 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze ( nie mogą to być jednak wagary ani ucieczki z wybranych lekcji);
• nie spóźnianie się na zajęcia;
• dobre wypełnianie obowiązków uczniowskich określonych w Statucie Szkoły;
• udział w pracach społecznych;
• zachowanie i kultura osobista nie budzą zastrzeżeń.
Ocena poprawna
• sporadyczne naruszenie postanowień Statutu Szkoły;
• stosunek do nauki ( niesystematyczne uczenie się, nieobowiązkowość, zapominanie zeszytu, podręczników i innych pomocy dydaktycznych, pracy domowej);
• zaangażowanie w życie szkoły i klasy (nie zawsze chętny udział w ważnych wydarzeniach dla klasy, brak zainteresowania sprawami szkoły);
• kulturalne zachowanie (nie zawsze zachowanie adekwatne do zaistniałej sytuacji);
• stosunek do innych (brak szacunku do drugiego człowieka, niewłaściwe relacje interpersonalne w środowisku kolegów).
Ocena nieodpowiednia
• częste naruszanie postanowień Statutu Szkoły;
• frekwencja (nieobecności nieusprawiedliwione, liczne spóźnienia);
• udział w życiu szkoły i klasy (brak zaangażowania w życie klasy i szkoły);
• zachowanie wobec kolegów i innych osób ( niekulturalne zwroty, wulgaryzmy, uczestnictwo w bójkach, dokuczanie słabszym, zły wpływ na klasę, próby poprawy nieudane lub krótkotrwałe);
• lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
• przestrzeganie zasad życia społecznego ( brak przestrzegania podstawowych zasad, brak szacunku dla pracowników szkoły, osób starszych, reprezentowanie postawą złego przykładu dla kolegów);
• niesystematyczna nauka.
Ocena naganna
• notoryczne naruszanie postanowień Statutu Szkoły ( nie wypełnianie poleceń nauczycieli, brak poszanowania mienia szkolnego);
• osiągane wyniki w uczeniu się ( niesystematyczna nauka, brak przygotowania do lekcji, prac domowych, zeszytów, podręczników, pomocy dydaktycznych, niepodejmowanie prób poprawy mimo nieustannego motywowania ze strony nauczycieli);
• lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
• przeszkadzanie na lekcjach ( rozpraszanie uwagi kolegów);
• złośliwość w stosunku do innych ( wulgaryzmy, nieprzypadkowe, nieprzemyślane złe zachowanie, brak szacunku dla cudzej pracy, niegrzeczne zwracanie się do osób starszych, nauczycieli, kolegów, rękoczyny, nękanie młodszych i słabszych kolegów, wymuszanie określonego zachowania na innych);
• frekwencja (nieobecności nieusprawiedliwione, spóźnienia);
• brak jakichkolwiek zasad współżycia w grupie;
• konflikt z prawem.
§ 43
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji
- wynik głosowania
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 44
§ 45
Rozdział VII
Uczeń Szkoły
§ 46
1. Uczeń ma prawo do:
a) wiedzy o przysługujących mu prawach;
b) kształcenia się, wychowania i opieki odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju;
c) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości psychofizycznych;
d) zapoznania się ze statutem szkoły, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, regulaminami i procedurami obowiązującymi w szkole;
e) zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami edukacyjnymi dla danego poziomu nauczania;
f) odpowiednio zorganizowanego procesu nauczania, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i predyspozycji ucznia;
g) zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
h) opieki wychowawczej;
i) swobody w wyrażaniu własnych poglądów, myśli, przekonań, z szacunkiem dla innych osób;
j) rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych oraz w formie indywidualnego programu lub toku nauki, w przypadku szczególnych uzdolnień ucznia; umożliwienie ukończenia szkoły w skróconym czasie;
k) powiadomienia, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym, o terminie
i zakresie pisemnych prac klasowych;
l) jawnej i umotywowanej oceny;
m) czasu wolnego przeznaczonego na wypoczynek;
n) opieki zdrowotnej;
p) ochrony własności intelektualnej;
q) współorganizowania imprez szkolnych i uczestnictwa w nich;
r) korzystania z pomocy dydaktycznych, urządzeń i sprzętu znajdującego się
w szkole,
s) bezpiecznych warunków nauki w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę;
t) uzyskiwania informacji z różnych źródeł wiedzy;
u) wsparcia, przez nauczycieli, w przypadku zagrożenia niepowodzeniem szkolnym;
v) wzięcia udziału w konkursach i olimpiadach;
w) pomocy materialnej i stypendialnej, w przypadku pozostawania w trudnej sytuacji ekonomicznej lub życiowej;
x) przygotowania go do kształcenia na kolejnym etapie edukacyjnym, w tym wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
y) reprezentowania szkoły na zewnątrz;
z) do ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy, agresji, zastraszania itp.;
aa) równego traktowania.
§ 47
1. Do obowiązków ucznia należy:
a.przestrzeganie obowiązujących w szkole przepisów prawa zewnętrznego i wewnętrznego;
b.systematyczne uczenie się i podnoszenie swoich umiejętności;
c. podnoszenie się z szacunkiem do uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły;
d.przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
e.dbanie o porządek i ład w klasie i szkole;
f.szanowanie mienia szkolnego oraz mienia kolegów, nauczycieli i innych osób;
g.dbanie o swoje zdrowie, higienę osobistą, bezpieczeństwo własne i kolegów; nieuleganie nałogom i przekonywanie innych o ich szkodliwości;
h.noszenie w czasie zajęć szkolnych schludnego, estetycznego ubioru, a podczas uroczystości – stroju galowego;
i.szanowanie symboli państwowych i szkolnych;
j.aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym;
k.wykazywanie się wiedzą zdobytą podczas zajęć;
l.przygotowywanie się do zajęć i systematyczne w nich uczestnictwo;
m.usprawiedliwianie, w formie pisemnego usprawiedliwienia wystawionego przez rodziców, nieobecności, w ciągu 7 dniu od dnia powrotu do szkoły;
n. odrabianie prac domowych, jeśli takie zostały zadane.
a.bierze aktywny udział w zajęciach, nie przeszkadza w ich prowadzeniu;
b.współpracuje z nauczycielem i uczniami danego oddziału;
c.dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, po uzyskaniu zgody nauczyciela;
d.korzysta z pomocy dydaktycznych i naukowych zgodnie z polecaniem nauczyciela;
e.wykonuje zadania i prace zlecone przez nauczyciela;
f.korzysta z urządzeń multimedialnych tylko na polecenie nauczyciela;
w przypadku niekorzystania z nich wyłącza je przed zajęciami;
g.przestrzega zasad przyjętych przez oddział, w którym się uczy.
3. Uczniowi nie wolno nagrywać, filmować i fotografować sytuacji szkolnych w czasie lekcji, imprez i uroczystości szkolnych oraz na przerwach.
4. Podczas pobytu w szkole, uczniów obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonów
komórkowych. Telefony powinny być wyłączone i schowane. W sytuacjach wyjątkowych (np. w przypadku choroby przewlekłej ucznia) uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego za zgodą nauczyciela. Rodzice składają oświadczenie o konieczności
korzystania przez dziecko z telefonu komórkowego u Dyrektora szkoły. W sytuacjach ważnych każdy uczeń ma prawo skorzystać z telefonu w Pokoju nauczycielskim.
5.W szkole obowiązuje zakaz korzystania przez uczniów z wszelkich urządzeń elektronicznych (tablety, mp3, gry itp.), za wyjątkiem sytuacji, kiedy nauczyciel wyraża zgodę na korzystanie z takich urządzeń;
6. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie telefonów i innych urządzeń elektronicznych.
§ 48
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
1. Jeśli prawa ucznia zostały złamane i nie może on znaleźć rozwiązania tej sytuacji,
o pomoc zwraca się kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły.
2. Kiedy do złamania prawa doszło pomiędzy uczniami, wychowawca:
a) zapoznaje się z opinią stron;
b) podejmuje mediacje ze stronami sporu przy współpracy z pedagogiem w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
c) w przypadku niemożności rozwiązania sporu, wychowawca oraz pedagog przekazują sprawę dyrektorowi szkoły;
d) jeśli na wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy uczniami, ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sporu podejmuje dyrektor szkoły.
3. W przypadku, gdy do złamania praw ucznia doszło przez nauczyciela lub innego pracownika szkoły, uczeń zgłasza sprawę kolejno do wychowawcy, pedagoga i dyrektora szkoły, którzy:
a) zapoznają się z opinią stron;
b) podejmują działania mediacyjne ze stronami, w celu wypracowania wspólnego rozwiązania polubownego, z którego każda ze stron będzie zadowolona;
c) jeśli na wcześniejszych etapach postępowania nie doszło do ugody pomiędzy stronami, dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję co do sposobu rozwiązania sprawy.
4. Szkoła ma obowiązek chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku łamania jego praw. Tożsamość ucznia składającego skargę jest objęta ochroną i nieudostępniana publicznie, chyba że uczeń składający skargę wyrazi na to zgodę.
5. Wszelkie informacje uzyskane przez wychowawcę, pedagoga i dyrektora szkoły
w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
6. Wychowawca, pedagog i dyrektor szkoły podejmują działania na wniosek ucznia, jego rodziców, samorządu uczniowskiego.
§ 49
Rodzaje i warunki przyznawania nagród
oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody
1. W szkole wobec uczniów wyróżniających się wynikami w nauce, wzorowym zachowaniem, aktywnością społeczną oraz odwagą i innymi formami zachowań budzących uznanie można stosować przewidziane niniejszym statutem formy wyróżnienia:
a) pochwała wychowawcy oddziału;
b) pochwała dyrektora szkoły udzielona na forum klasy lub szkoły;
c) pochwała pisemna dyrektora szkoły;
d) list pochwalny lub gratulacyjny do rodziców ucznia;
e) nagroda książkowa na zakończenie roku szkolnego;
f) nagroda rzeczowa;
g) wytypowanie do nagrody w postaci stypendium;
2. Tryb i okoliczności przyznawania wyróżnień są następujące:
a) wyróżnienie ucznia winno mieć na celu uznanie dla jego postawy wobec nauki, zaangażowania w życie szkoły, osiągnięć osobistych i służyć zarówno utrzymaniu prezentowanej przez ucznia postawy jak i wpływać mobilizująco na innych;
b) w wyróżnianiu uczniów można pominąć zasadę stopniowania rodzajów wyróżnień stosując zasadę adekwatności wyróżnienia do podstaw jej udzielenia;
c) dyrektor szkoły może wyróżnić ucznia z inicjatywy własnej lub na wniosek wychowawcy, nauczyciela, pedagoga szkolnego, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.
3. Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec zastosowanej nagrody, gdy uznają, że jest nieadekwatna do uczniowskich osiągnięć.
4. Sprzeciw może być złożony w dowolnej formie, najpóźniej w ciągu 3 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Składając sprzeciw rodzice lub uczeń uzasadniają jego złożenie.
5.W celu rozpatrzenia sprzeciwu dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
a) wychowawca oddziału;
b) pedagog szkolny;
c) opiekun samorządu uczniowskiego;
d) przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
e) przedstawiciel rady rodziców.
§ 50
Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary
1.Wobec ucznia, który nie stosuje się do statutu szkoły, poleceń dyrektora
i nauczycieli, lekceważy sobie obowiązki szkolne, narusza zasady współżycia społecznego, mogą być zastosowane kary w postaci:
- naprawienia wyrządzonej szkody,
- wykonania określonych prac lub świadczeń na rzecz pokrzywdzonego lub społeczności szkolnej oraz lokalnej,
- uczestniczenia w zajęciach o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym,
- przeproszenia pokrzywdzonego i zadośćuczynienia za dokonaną przykrość.
a) naruszeniu zasad współżycia społecznego;
b) popełnieniu czynu zabronionego;
c) systematycznym uchylaniu się od obowiązku szkolnego;
d) używaniu alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenie się w stan odurzenia;
e) włóczęgostwie;
f) uprawianiu nierządu;
g) udziale w grupach przestępczych;
dyrektor szkoły przeciwdziała takiemu zachowaniu, powiadamiając o zaistniałej sytuacji rodziców oraz policję.
a) rodzice ucznia odmawiają współpracy ze szkołą; nie stawiają się na wezwania wychowawcy oddziału i dyrektora szkoły;
b) uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania, w szczególności, jeśli do szkoły trafiają informacje o innych przejawach demoralizacji;
c) szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi żadnych rezultatów;
d) dochodzi do szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa.
a) lekceważącego stosunku do obowiązków szkolnych;
b) nieodpowiedniej i nagannej postawy wobec kolegów, nauczycieli i pracowników obsługi i administracji;
c) braku dbałości o zdrowie własne i kolegów;
d) niszczenia mienia szkoły;
e) niegodnego reprezentowania szkoły na zawadach sportowych, konkursach, imprezach;
f) fałszowania dokumentów;
g) nieprzestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
h) nieprzestrzegania zapisów statutowych szkoły.
9. W przypadku niemożności ustalenia winnego, wszelkie wątpliwości i okoliczności niejednoznacznie wskazujące na winowajcę, traktowane winny być na korzyść obwinionego.
10. W szkole nie stosuje się odpowiedzialności zbiorowej, jednakże wobec społeczności klasowej, która ucieka z lekcji, uporczywie przeszkadza w prowadzenie lekcji nauczycielom, bądź niszczy mienie w sali, w której odbywają zajęcia – dyrektor szkoły może wprowadzić sankcje polegające na ograniczeniu lub zawieszeniu prawa do uczestnictwa w zajęciach poza szkołą tj. wyjście do kina, teatrów lub prawa do zorganizowania wycieczki.
11. Ustala się następujące kryteria wymierzania kar:
a) wychowawca oddziału może udzielić uczniowi upomnienia w szczególności za:
- złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego;
- drobne uchybienia natury porządkowej itp. brak stroju sportowego, przyborów itp.;
- spóźnianie się na zajęcia lekcyjne;
- złośliwe uwagi kierowane pod adresem innych uczniów;
- przerzucanie winy na innych;
- samowolne opuszczanie lekcji;
- utrudnianie prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
b) wychowawca może ukarać ucznia naganą w szczególności za:
- samowolne opuszczenie zajęć bez usprawiedliwienia;
- powtarzające się zachowania, za które ucznia uprzednio upominano;
- wulgarne zachowanie się wobec nauczycieli, pracowników szkoły lub innych uczniów;
- aroganckie zachowanie się wobec innych osób;
- złe wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego;
- opuszczanie terenu szkoły w czasie przerw i obowiązkowych zajęć;
- odmowę wykonania polecenia wydanego przez nauczyciela;
c) dyrektor może wymierzyć uczniowi karę upomnienia w formie indywidualnej
w szczególności za powtarzające się zachowania skutkujące udzieleniem kar wychowawcy oraz za opuszczenie bez usprawiedliwienia dużej ilości godzin
w semestrze;
d) dyrektor może wymierzyć karę nagany w szczególności uczniowi, który:
- mimo wcześniejszego ukarania naganami, popełnia ponownie takie same wykroczenia,
- którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów,
- dopuszcza się kradzieży,
- opuszcza bez usprawiedliwienia godziny lekcyjne,
- narusza normy współżycia społecznego, stosuje zastraszanie, nękanie oraz łamie inne zasady obowiązujące w szkole;
12. Przeniesienie ucznia do innej szkoły może mieć miejsce w szczególności
w przypadku:
- gdy wyczerpano katalog możliwości oddziaływań wychowawczych tj.: upomnienie wychowawcy/dyrektora, nagana wychowawcy/dyrektora, a nie ma możliwości przeniesienia ucznia do klasy równoległej;
- używania lub posiadania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i w czasie zajęć pozaszkolnych organizowanych przez szkołę;
- agresywnego zachowania wobec uczniów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły;
- umyślnego spowodowania uszkodzenia ciała uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- spowodowania zagrożenia zdrowia, życia i bezpieczeństwa swojego i innych;
- kradzieży, wymuszenia, przestępstw komputerowych, rozprowadzania narkotyków
i innych środków odurzających oraz innych przestępstw ściganych z urzędu;
- fałszowania dokumentacji szkolnej lub jakiejkolwiek ingerencji w stan dokumentacji szkolnej, dokonywania przez ucznia wpisów, poprawek, zmian ocen;
- zachowania niezgodnego z ogólnie przyjętymi zasadami moralnymi i etycznymi,
w szczególności stosowanie wobec uczniów i nauczycieli zastraszania, nękania lub innych podobnych zachowań;
- innych drastycznych naruszeń postanowień statutu.
13. Uczniowi lub jego rodzicom przysługuje odwołanie od zastosowanej kary
w terminie 3 dni od jej zastosowania do dyrektora szkoły.
14. Dyrektor podejmuje działania wyjaśniające, dotyczące warunków zastosowanej kary
i przyczyn jej zastosowania, a o ich wynikach powiadamia ucznia i jego rodziców.
§ 51
Tryb postępowania przy przeniesieniu ucznia do innej szkoły
1. W przypadku, gdy zostały wyczerpane wszelkie oddziaływania wychowawcze
a zachowanie ucznia nie uległo zmianie, wychowawca oddziału zwraca się do dyrektora z uzasadnionym wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do przeniesienia ucznia do innej szkoły.
2. Dyrektor występuje z wnioskiem, o przeniesienie ucznia do innej szkoły, do
Kuratora Oświaty, po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego z zastrzeżeniem, że opinie te nie są wiążące dla dyrektora.
3. Uczeń ma prawo wskazać swojego rzecznika obrony, może to być wychowawca lub inny nauczyciel.
4. W celu podjęcia decyzji o przeniesieniu ucznia do innej szkoły, dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę ze wszystkimi zainteresowanymi osobami: uczniem, jego rodzicami, rzecznikiem obrony.
5. Jeżeli przeniesienie ucznia jest uzasadnione, dyrektor szkoły występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia.
6. Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu do dokumentacji szkolnej, na podstawie której podjęto decyzję o przeniesieniu ucznia do innej szkoły.
7. W przypadku ucznia, który ukończył 18 lat i opuszczał zajęcia bez usprawiedliwienia, bądź nie rokuje, że ukończy szkołę w danym roku szkolnym, rada pedagogiczna podejmuje decyzję o skreśleniu go z listy uczniów.
Rozdział VIII
Współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym
§52. Współpraca z rodzicami
1. Szkoła współpracuje z rodzicami poprzez:
a) organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg wcześniej przedstawionego harmonogramu;
b) prowadzenie konsultacji (dni otwartych), w trakcie których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem (nauczycielami) sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego i psychologicznego;
c) organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. święto szkoły, jasełka, dzień wiosny;
d) włączanie w realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
e) włączanie w organizację imprez danego oddziału i szkoły;
f) udzielanie, przez nauczycieli, bieżącej informacji na temat osiągnięć ucznia, wydarzeń klasowych i szkolnych za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
g) możliwość wglądu przez rodziców w dokumentację dotyczącą ich dziecka.
a) wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji
i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
b) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
c) pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na terenie szkoły
z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
d) wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w szkole;
e) wpływać na politykę oświatową realizowaną w szkole ich dzieci za pośrednictwem rady rodziców;
f) żądania wysokiej jakości usług edukacyjnych;
g) pomocy materialnej ze strony władz publicznych, w przypadku trudności finansowych uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie ich dziecka w szkole;
h) zapoznania się z obowiązującymi w szkole dokumentami w szczególności
z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, statutem szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w szkole;
i) pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły;
j) do wyboru dla swojego dziecka zajęć pozalekcyjnych oraz nadobowiązkowych takich jak: religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie.
a) wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych ludzi;
b) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
c) angażowania się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
d) przekazywania wszelkich informacji związanych z możliwością osiągnięcia wspólnych (tj. domu i szkoły) celów edukacyjnych;
e) osobiście włączać się w życie szkoły ich dziecka i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
f) poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom, i ich szkole tak, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
g) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
h) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;
i) poinformowania szkoły o nieobecności dziecka w dniu tej nieobecności, nie później niż do godz. 9.00.
a) objęcie dziecka nauką religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie;
b) odroczenie obowiązku szkolnego;
c) przyspieszenie obowiązku szkolnego;
d) objęcie dziecka indywidualnym nauczaniem;
e) objęcie dziecka indywidualnym tokiem lub programem nauki;
f) realizację obowiązku szkolnego poza szkołą.
§53
Współpraca ze środowiskiem
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami oraz innymi organizacjami w zakresie organizowania ewentualnej działalności innowacyjnej. Raz w roku, w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły, jest organizowane spotkanie z przedstawicielami wymienionych organizacji, mające na celu zebranie propozycji prowadzenia działalności innowacyjnej. Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej określa Rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez szkołę informacji
w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w szkole odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi szkoły uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
1.Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Żurominie oraz innymi placówkami wspierającymi pracę szkoły celem:
a)uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
b)udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
2.Szkoła udziela uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy współudziale poradni psychologiczno-pedagogicznej:
a)na wniosek rodziców kieruje na badania psychologiczne i pedagogiczne uczniów:
- z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi,
- przejawiającymi szczególne talenty i uzdolnienia;
b)wypełnia zalecenia zawarte w opiniach psychologicznych i pedagogicznych;
c)indywidualizuje pracę, ocenianie i wymagania wobec dzieci z dysfunkcjami
3.Na podstawie orzeczeń poradni Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej, może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki oraz na nauczanie indywidualne
4.Nauczyciele, rodzice i uczniowie mogą korzystać z porad psychologów i pedagogów, uczestniczyć w zajęciach warsztatowych, terapeutycznych i reedukacyjnych organizowanych na terenie poradni.
5.Osobą wyznaczoną do koordynowania współpracy jest Dyrektor Szkoły.
Rozdział IX
Organizacja oddziału przedszkolnego
§ 57.
Cele i zadania oddziału przedszkolnego
a) pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
b) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
c) organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii;
d) umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem szkolnym;
e) udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
f) organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
g) umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
h) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym.
§ 58.
§ 59.
Sposób realizacji celów i zadań oddziału przedszkolnego
a) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
b) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
c) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
d) organizację przestrzeni szkolnej stymulującej rozwój dzieci;
e) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
f) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
a. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
b.informuje na bieżąco o postępach dziecka;
c.uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w oddziale przedszkolnym;
d.uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
§ 60.
Sposób sprawowania opieki na dziećmi w oddziale przedszkolnym
a. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w szkole oraz w trakcie zajęć poza terenem szkoły;
b. zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym
i psychicznym.
§ 61.
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziały przedszkolnego
i odbierającą dziecko z oddziału przedszkolnego.
1) sytuacji które uzasadniają odmowę wydania dziecka z oddziału przedszkolnego oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;
2) zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z oddziału przedszkolnego;
3) trybu postępowania w sytuacji gdy dziecko nie zostanie odebrane z oddziału przedszkolnego.
§ 62.
Formy współdziałania z rodzicami
1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju;
3) pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci,
a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
4) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia izb lekcyjnych, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
5) wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.
1) punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z oddziału przedszkolnego przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
2) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w szkole;
3) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
4) informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
5) współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.
1) zebrania ogólne, nie rzadziej niż 2 razy w ciągu roku;
2) zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;
3) konsultacje indywidualne, raz w miesiącu, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora;
4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy oddziału przedszkolnego na dany rok szkolny;
5) zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale;
6) dni adaptacyjne w pierwszym tygodniu września;
7) kącik informacji dla rodziców dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego;
8) wystawy prac plastycznych dzieci oddziału przedszkolnego.
§ 63.
Organizacja pracy oddziału przedszkolnego
9.Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
§ 64.
Prawa i obowiązki dzieci
a. uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
b. respektowania poleceń nauczyciela;
c. kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;
d. dbania o czystość i higienę osobistą;
e. dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 65
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 66
§ 67
Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej szkoły.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Będzyminie